Du är på Region Örebro läns webbplats.

Region Örebro län Region Örebro län
Sök

Kärl och thorax intensivvårdsmottagningen USÖ

TIVA-mottagningen erbjuder patienter som vårdats en längre tid på Kärl-thorax intensivvårdsavdelning, ett återbesök med uppföljningssamtal några månader upp till ett år efter vårdtiden. Även patienter med kortare vårdtid kan vid behov erbjudas detta.

Telefonnummer

019-602 10 00

Besöksadress

Universitetssjukhuset Örebro Södra Grev Rosengatan

Hitta på sjukhusområdet - USÖ

Registrera ditt besök innan du går till din mottagning

Från och med den 19 september inför vi centralkassor och självincheckning vid alla huvudentréer vid länets sjukhus. Mottagningarnas kassor upphör. Vissa undantag finns. 

Läs mer

Nu pågår höstens vaccination

Nu vaccineras alla personer som är 65 år eller äldre och personer som tillhör en riskgrupp mot influensa, covid-19 och pneumokocker. För dessa grupper är vaccinationerna gratis. Vaccination skyddar mot allvarlig sjukdom. Boka din tid här (1177.se)

Minnen efter en intensivvårdsvistelse kan vara traumatiska för både patienten och anhöriga.
Mottagningen drivs av två erfarna intensivvårdssjuksköterskor som kontaktar patienten och erbjuder återbesök tillsammans med anhörig.

Ta med legitimation

När du ska besöka vården är det viktigt att du kan visa att du är du. Kan du inte legitimera dig för att du till exempel är asylsökande så har du ändå rätt till viss vård.

Vård om du är asylsökande eller saknar tillstånd att vistas i Sverige (1177.se)

Undvik parfym och starka dofter

Av hänsyn till andra patienter som kan ha andningsbesvär eller allergier.

Se till så att du förstår

När du är hos läkare eller träffar annan vårdpersonal är det viktigt att du förstår vad som sägs och vad det innebär. Vårdpersonalen ska se till att du förstår informationen, till exempel hur läkemedel ska tas. Det viktigaste kan du be att få nedskrivet. Du kan också ta med dig en anhörig eller närstående som kan hjälpa dig.

Behöver du tolk?

Har du svårt att förstå eller tala svenska kan du be att få hjälp av en tolk. Det gäller även om du har en hörselnedsättning, synnedsättning eller dövblindhet och behöver tolk.

Tala om att du behöver tolk när du bokar ditt vårdbesök och vilken sorts tolk du behöver. Har du bokat via e-tjänst behöver du höra av dig i god tid innan besöket för att berätta att du behöver tolk.  

Tolken har tystnadsplikt. Det betyder att hen inte får berätta något om dig för någon annan. Det kostar dig ingenting att ha tolk eller teckenspråkstolk under ditt vårdbesök.

Tolkning till mitt språk (1177.se)

Tolktjänster vid funktionsnedsättning (1177.se)

Uppföljningssamtalet utgår från patientens behov, men handlar om vårdförloppet och en enkät som patienten fått besvara. Patienten ges möjlighet att ställa frågor samt att återberätta sina upplevelser av intensivvården, något som vi värdesätter för att kunna förbättra vården av en svårt sjuk patient. I samband med besöket överlämnas dagbok och eventuella foton från vårdtiden. Det finns även möjlighet för ett besök på avdelningen och att möta personalen.

Återbesöket på TIVA-mottagningen hjälper patienter och anhöriga att bearbeta sina upplevelser och minnen av intensivvården och för att kunna underlätta rehabiliteringsprocessen.

Frågor om din behandling

Har du frågor om din medicinering eller behandling ska du kontakta din mottagning. Det kan du göra genom mottagningens e-tjänster eller genom att ringa på telefontiden. 

Observera att du inte ska mejla frågor om din behandling eftersom det handlar om känsliga och sekretessbelagda uppgifter! Genom att använda e-tjänsten Kontakta oss skyddas dina uppgifter. 

Läs mer om hur dina uppgifter skyddas och hanteras i vården (1177.se)

Din journal

I din journal dokumenterar vårdpersonalen den vård du får. Syftet är att din vård ska bli så bra och säker som möjligt. Genom att läsa din journal kan du bli mer delaktig i din vård och behandling. Din journal skyddas av sekretess.

Läs mer om din journal på 1177.se

Du kan läsa din journal och se provsvar via nätet

Genom e-tjänsten Journalen kan du läsa delar av din journal via nätet. På så sätt kan du förbereda dig inför ditt besök i vården eller i efterhand om du är osäker på vad som hände eller sades vid ditt besök. Här kan du också se provsvar.

Det finns vissa begräsningar i vad du kan se via Journalen från Region Örebro län. 

På 1177.se kan du läsa mer om vad du kan se via e-tjänsten Journalen

Journalkopia

Du kan beställa en utskriven kopia av din journal skickad hem till dig med posten. Du gör det från den vårdenhet som du har haft kontakt med: 

  • Beställa journalkopia digitalt: leta upp din vårdenhet under Vård och hälsa. Under rubriken "E-tjänster" väljer du "Beställ journalkopia" och loggar in med bank-id. 
  • Beställa journalkopia genom att skicka in denna blankett till den vårdenhet du haft kontakt med. 

De första nio sidorna är gratis, den tionde sidan kostar 50 kronor och därefter kostar det två kronor per sida.

Regionarkivet har äldre patientjournaler som du kan beställa från dem. Vilka journaltyper detta gäller och hur du gör ser du på Regionarkivets sida.