Du är på Region Örebro läns webbplats.

Region Örebro län Region Örebro län
Sök

Ortopedmottagningen Lindesbergs lasarett

Till ortopedmottagningen i Lindesberg kommer patienter som remitterats på grund av artros i höft- och/eller knäleder. Patienter kallas till oss för både nybesök och återbesök, det kan till exempel vara efter operation eller akutbesök. Vi tar emot patienter från hela Sverige.

Telefonnummer

0581-851 14

Telefontider

Måndag-Fredag 07:30-11:00

Öppettider

Måndag-Torsdag 07:30-16:00

Fredagar 07:30-14:00

Texttelefon

019-670 25 99

Besöksadress

Lindesbergs lasarett,

Kontaktcenter hjälper dig

Behöver du hjälp med att genomföra ett ärende på 1177.se? Har frågor om faktura, betalning eller frikort? Eller att hitta kontaktuppgifter till vården?

Kontaktcenter guidar dig

Remiss eller egen vårdbegäran krävs

Remiss

För att få komma till mottagningen behöver du först få en bedömning från exempelvis din läkare på vårdcentralen. Hen skickar sedan remissen till oss och du får en bekräftelse på att vi har tagit emot den. 

Läs mer om remiss (1177.se)

Egen vårdbegäran

Om du inte har en remiss kan du göra en egen vårdbegäran. Egen vårdbegäran gör du via vår e-tjänst. Du kan även fylla i en blankett och skicka per post. 

Läs mer om egen vårdbegäran i Region Örebro län (1177.se)

Du som bor du i annat län än Örebro län

Har du fått besked om långa väntetider i din hemregion eller anser du att din hemregion inte kan erbjuda rätt vård för dig? Då finns det möjlighet för dig att komma till oss på ortopediska kliniken i Region Örebro län. Du har möjlighet att söka vård hos oss oavsett vart du är bosatt i Sverige. Du är varmt välkommen att kontakta oss om du har frågor om hur du gör för att komma till oss! Ring 019-6025399 så hjälper vi dig.

Du kan också kontakta din hemregion och höra om vilka regler som gäller för just dig. Oftast behövs ett godkännande från din hemregion. 

Anmäl dig när du kommer hit

När du kommer till oss för ditt besök kan du antingen anmäla dig i självincheckningsdisk eller i reception/kassa. För alla bokade besök ser du i din kallelse hur du ska göra.

Frågor om din behandling

Har du frågor om din medicinering eller behandling ska du kontakta din mottagning. Det kan du göra genom mottagningens e-tjänster eller genom att ringa på telefontiden. 

Observera att du inte ska mejla frågor om din behandling eftersom det handlar om känsliga och sekretessbelagda uppgifter! Genom att använda e-tjänsten Kontakta oss skyddas dina uppgifter. 

Läs mer om hur dina uppgifter skyddas och hanteras i vården (1177.se)

Din journal

I din journal dokumenterar vårdpersonalen den vård du får. Syftet är att din vård ska bli så bra och säker som möjligt. Genom att läsa din journal kan du bli mer delaktig i din vård och behandling. Din journal skyddas av sekretess.

Läs mer om din journal på 1177.se

Du kan läsa din journal och se provsvar via nätet

Genom e-tjänsten Journalen kan du läsa delar av din journal via nätet. På så sätt kan du förbereda dig inför ditt besök i vården eller i efterhand om du är osäker på vad som hände eller sades vid ditt besök. Här kan du också se provsvar.

Det finns vissa begräsningar i vad du kan se via Journalen från Region Örebro län. 

På 1177.se kan du läsa mer om vad du kan se via e-tjänsten Journalen

Journalkopia

Du kan beställa en utskriven kopia av din journal skickad hem till dig med posten. Du gör det från den vårdenhet som du har haft kontakt med: 

  • Beställa journalkopia digitalt: leta upp din vårdenhet under Vård och hälsa. Under rubriken "E-tjänster" väljer du "Beställ journalkopia" och loggar in med bank-id. 
  • Beställa journalkopia genom att skicka in denna blankett till den vårdenhet du haft kontakt med. 

De första nio sidorna är gratis, den tionde sidan kostar 50 kronor och därefter kostar det två kronor per sida.

Regionarkivet har äldre patientjournaler som du kan beställa från dem. Vilka journaltyper detta gäller och hur du gör ser du på Regionarkivets sida.