Läs om hälsa och sjukdomar och var du kan hitta vård. Logga in för att läsa din journal och göra dina vårdärenden.
Här hittar personal inom vård och omsorg relevant vårdrelaterad information, regionala riktlinjer, rutiner och styrande dokument.
Region Örebro läns webbplats för dig som arbetar med regional utveckling i Örebro län.
Ring vår växel 019 - 602 10 00
019 - 602 10 00
Inkommande e-post till regionen@regionorebrolan.se tas emot av registrator vid det centrala diariet.
Därför kan vi inte svara på frågor om:
Vi kan inte garantera säkerheten för e-post, skicka därför aldrig konfidentiella uppgifter via e-post utan använd istället tjänsten 1177 Vårdguidens e-tjänster där du kan nå vården.
Information som sänds med e-post hanteras enligt samma offentlighets- och sekretessregler som för post via brev. Det betyder att de handlingar som kommer in är allmänna och diarieförs enligt gällande regler och bevaras för framtiden.
regionen@regionorebrolan.se
Region Örebro länBox 1613701 16 Örebro
Eklundavägen 1702 17 Örebro
Nationell Patientenkät är ett samlingsnamn för återkommande nationella undersökningar av patientupplevelser inom hälso- och sjukvården.
Patienters synpunkter på vården är en viktig källa för att ständigt förbättra vården. Genom att delta i Nationell Patientenkät får patienter möjlighet att berätta om och svara på frågor rörande sina erfarenheter och upplevelser av vården.
Resultaten används för att förbättra och utveckla vården utifrån ett patientperspektiv, samt vara ett underlag för jämförelser mellan vårdenheter och ett redskap för styrning och ledning.
Sedan 2009 deltar samtliga regioner i Nationell Patientenkät. Arbetet samordnas av Sveriges Kommuner och Regioner (SKR). Genom återkommande undersökningar har kunskap kontinuerligt inhämtats.
Frågorna i enkäterna handlar om: helhetsintryck, emotionellt stöd, delaktighet och involvering, respekt och bemötande, kontinuitet och koordinering, information och kunskap samt tillgänglighet.
Undersökningarna utförs samtidigt i landets alla regioner och återkommer regelbundet. Genom svaren kan man undersöka patienters upplevelser och erfarenhet av vården på ett likvärdigt sätt.
Ett slumpmässigt urval av patienter som besökt vården eller varit inlagda på en avdelning under en viss period får ett erbjudande om att delta i undersökningen.
En undersökning genomförs med olika metoder som till exempel pappersenkät, webbenkät, telefonundersökning, webbpanel eller andra digitala undersökningsmetoder. På webben är enkäten även översatt till andra språk.
När undersökningen är avslutad sker en utvärdering av genomförandet och resultatet sammanställs på nationell- regional samt på verksamhetsnivå. Arbetsgrupper och referensgrupper tillsätts med experter för analys, metodutveckling och resultatbaserat förbättringsarbete.
Total sekretess gäller för NPE. Det går inte att utläsa en enskild persons svar när resultaten har sammanställts.
Resultatet från Nationell Patientenkät senaste mätning finns tillgängligt på www.patientenkat.se/resultat.
Did the content help you?
Thank you for your feedback!
If you would like to send some feedback, you may do that here.
Last updated: Saturday, January 16, 2021
Kunskapsstyrning
Anmälan om vårdskada - Lex Maria
Kvalitetsregister
Patientnämndens rapporter
H-huset - hus för framtidens vård
Familjesamverkansteamet i norra länet
Ny organisation ska stödja omställningen i vården
Koncentration i vården
Rörelsenätverket
Omställningen till nära vård
En vård oberoende av hyrläkare
Förändrade jourer nattetid vid Lindesbergs lasarett
Förlossningen Karlskoga lasarett - bakgrund
Riktade hälsosamtal
Traumacentrum Örebro
Standardiserade vårdförlopp vid cancermisstanke
Nytt vårdinformationsstöd i Region Örebro län
Suicidprevention
Cyklotron på USÖ