2020-08-18 Kirurgiska kliniken

Publicerad: 2021-01-14 11:11

En patient med leversjukdom, som tidigare genomgått ett flertal operationer i buken och haft ett flertal infektioner i buken, opereras för bukväggsbråck, får tarmkomplikationer och infektioner. Flera händelser under vårdtiden, bland annat fall.  Patienten avlider efter en lång sjukhusvistelse.

Internutredning

En internutredning är gjord. Denna visar hur viktigt det är att klargöra behov av en operation och på vilket sätt det är möjligt att genomföra operationen på ett optimalt sätt. Även ibland värdera om en operation är rimligt – att den blir för riskfylld. Men även se till att omvårdnaden optimeras för patienten så man undviker händelser med bland annat fallrisk.

Inspektionen för vård och omsorg (IVO) granskar

Som ett led i sjukhusets patientsäkerhetsarbete anmäls händelsen till IVO enligt Lex Maria.

Chefläkare

René Bangshöj