2021-06-15 Allmänpsykiatrisk öppenvård, Område psykiatri

Publicerad: 2021-06-16 14:21

Patienten hade under en period haft kontakt med öppenvården, och uppvisade försämring som troligen berodde på att patienten inte tog sina mediciner. Beslut togs om att läkemedelshanteringen skulle tas över av kommunen. Ett par dagar efter det senaste läkarbesöket inkom patienten till medicinska akutmottagningen efter att bland annat ha druckit bensin. Patienten hade dessutom många sår över hela kroppen efter egna försök att ta bort tatueringar. Efter vård på infektionsavdelning flyttas patienten till psykiatrisk vårdavdelning.

Internutredning

Internutredningen har konstaterat brister gällande bland annat planering, uppföljning, medicinering och dokumentation.

Inspektionen för vård och omsorg (IVO) har granskat

Som ett led i psykiatrins patientsäkerhetsarbete anmäldes händelsen till Inspektionen för vård och omsorg (IVO) enligt lex Maria.

Sammanfattning av IVO:s beslut

2023-07-11, diarienummer 3.1.1-23824/2021

IVO bedömer att vårdgivaren, efter begärd komplettering, har fullgjort sin skyldighet att utreda och anmäla händelser som har medfört eller hade kunnat medföra en allvarlig vårdskada. Enligt IVO framstår vårdgivarens slutsatser som rimliga och adekvata. Vårdgivaren har vidtagit och planerar att vidta åtgärder för att hindra att något liknande inträffar igen.

Beslut

IVO avslutar ärendet och kommer inte att vidta några ytterligare åtgärder.

Spyridon Kilaidakis

Chefläkare Område psykiatri