2022-07-06 Allmänpsykiatrin

Publicerad: 2022-07-07 08:08

Patient som tidigare är okänd för psykiatrin blir inlagd för suicidprevention. Dagen efter inskrivningen upptäcker personalen att patienten hunnit suicidera på sitt rum sedan den senaste tillsynen. Trots omedelbar påbörjan av HLR går patientens liv inte att rädda.

Internutredning

Internutredningen visar på brister i dokumentation och följsamhet till vårdprogram för suicidnära patienter.

Inspektionen för vård och omsorg (IVO) har granskat

Som ett led i psykiatrins patientsäkerhetsarbete anmäldes händelsen till Inspektionen för vård och omsorg (IVO) enligt lex Maria.

Sammanfattning av IVO:s beslut

2023-05-29, diarienummer 3.1.1-25825/2022

IVO bedömer att vårdgivaren, efter begärd komplettering, har fullgjort sin skyldighet att utreda och anmäla händelser som har medfört eller hade kunnat medföra en allvarlig vårdskada. Enligt IVO framstår vårdgivarens slutsatser som rimliga och adekvata. Vårdgivaren har vidtagit och planerar att vidta åtgärder för att hindra att något liknande inträffar igen.

Beslut

IVO avslutar ärendet och kommer inte att vidta några ytterligare åtgärder.

Spyridon Kilaidakis

Chefläkare Område psykiatri