2022-08-10 - Verksamhetsområde nära vård

Publicerad: 2022-08-23 16:54

76-årig kvinna som drabbats av ensidig underbenssvullnad ringer sin vårdcentral. Hon träffar läkare A som undersöker benet. Det bokas också ett uppföljande besök efter en vecka. Diagnosen blir ospecifikt ödem.

Efter ca 4 veckor träffar patienten en läkare i privat sammanhang som rekommenderar henne att söka akut på misstanke om propp i benet. Väl på akutmottagningen konstateras en djup ventrombos.

Internutredning

En internutredning har gjorts där man gått igenom de rutiner som finns vid undersökning av ensidig bensvullnad med aktuell läkare. Händelsen har även lyfts på arbetsplatsträff för lärandet på vårdcentralen.

Inspektionen för vård och omsorg (IVO) granskar

Som ett led i område nära vårds patientsäkerhetsarbete anmäls händelsen till Inspektionen för vård och omsorg (IVO) enligt lex Maria.

Senast uppdaterad: den 23 augusti 2022