2022-10-26 Verksamhetsområde nära vård

Publicerad: 2022-10-27 14:12

69-årig kvinna söker vårdcentral för symtom som gradvis ökat under de senaste veckorna med svårigheter att klara alldagliga saker som att laga mat, knyta skor, klä på sig. Noteras avvikande neurologiska symtom ena kroppshalvan vid undersökning hos fysioterapeut och tid bokas till läkare. Vid läkarbesöket följs inte dessa symtom upp utan fokus riktas på patientens kroniska sjukdom. Drygt en månad senare söker patienten akutmottagningen och man hittar en hjärntumör hos patienten.

Internutredning

En internutredning visar på brister i kommunikation internt och åtgärder kopplade till detta har införts, bland annat genom ändrat arbetssätt när det gäller att förmedla vidare allvarliga avvikande symtom till nästa person som ska träffa patienten för en bedömning. Händelsen har också tagits upp på arbetsplatsen och diskuterats utifrån lärandeperspektivet.

Inspektionen för vård och omsorg (IVO) granskar

Som ett led i område nära vårds patientsäkerhetsarbete anmäls händelsen till Inspektionen för vård och omsorg (IVO) enligt lex Maria.

Senast uppdaterad: den 27 oktober 2022