Du är på Region Örebro läns webbplats.
Läs om hälsa och sjukdomar och var du kan hitta vård. Logga in för att läsa din journal och göra dina vårdärenden.
Här hittar personal inom vård och omsorg relevant vårdrelaterad information, regionala riktlinjer, rutiner och styrande dokument.
Region Örebro läns webbplats för dig som arbetar med regional utveckling i Örebro län.
Ring vår växel 019 - 602 10 00
019 - 602 10 00
Inkommande e-post till regionen@regionorebrolan.se tas emot av registrator vid det centrala diariet.
Därför kan vi inte svara på frågor om:
Vi kan inte garantera säkerheten för e-post, skicka därför aldrig konfidentiella uppgifter via e-post utan använd istället tjänsten 1177 Vårdguidens e-tjänster där du kan nå vården.
Information som sänds med e-post hanteras enligt samma offentlighets- och sekretessregler som för post via brev. Det betyder att de handlingar som kommer in är allmänna och diarieförs enligt gällande regler och bevaras för framtiden.
regionen@regionorebrolan.se
Region Örebro länBox 1613701 16 Örebro
Eklundavägen 1702 17 Örebro
Patientnämnden är en fristående och opartisk instans som enligt lag ska finnas i varje region. Patientnämndens huvudsakliga uppgift är att på ett lämpligt sätt hjälpa patienter att föra fram klagomål till vårdgivare och att få klagomålen besvarade av vårdgivaren.
Patientnämnderna bidrar till utveckling av vården genom att analysera de klagomål och synpunkter som patienter lämnar och genom att rapportera iakttagelser och avvikelser av betydelse för patienterna till vårdgivare och vårdenheter.
Patientnämnden utser även stödpersoner till patienter som tvångsvårdas inom psykiatrin, vårdas i rättspsykiatrin eller hålls isolerade enligt smittskyddslagen.
Patientnämnden arbetar på uppdrag av Region Örebro län och länets 12 kommuner.
Patientnämnden består av nio ledamöter och nio ersättare.
Handlingar och protokoll
Politisk organisation
I rapporterna redogörs för olika problemområden som kan identifieras utifrån synpunkter och klagomål från patienter och närstående. Det övergripande syftet med rapporterna är att de ska utgöra ett bidrag till hälso- och sjukvårdens utvecklings- och kvalitetsarbete. När beskrivningar av ärenden finns i rapporterna har patienten tillfrågats om samtycke.
Patientnämnden har även i uppdrag att göra analyser av klagomål och synpunkter som patienter lämnar till patientnämnden.
Maria Boström
Nämndsekreterare
Hade du nytta av innehållet på denna sida?
Tack för din återkoppling!
Du kan också skicka in förslag till oss på hur sidan kan förbättras här.
Senast uppdaterad: den 30 mars 2022
Gemensam nämnd för företagshälsovård samt tolk- och översättarservice
Folktandvårdsnämnden
Forsknings- och utbildningsnämnden
Hälso- och sjukvårdsnämnden
Kulturnämnden
Regional tillväxtnämnd
Samhällsbyggnadsnämnden
Servicenämnden
Beredning för närsjukvård
Beredning för psykiatri, habilitering och hjälpmedel
Beredning för somatisk specialistvård och högspecialiserad vård