2023-04-12 Område nära vård

97–årig kvinna söker vård för svaghet i höger arm och hängande mungipa. Efter undersökning får kvinnan åka hem då hon inte längre har symptom. Akut datortomografi av hjärnan genomförs men visar inte några avvikande fynd. Symptomen har gått över på akutmottagningen.

Kvinnans besvär bedöms som en TIA och enligt riktlinjer ska patienter med diagnosen vårdas inneliggande på sjukhus. Då det saknas lediga platser på samtliga sjukhus i regionen och eftersom patienten mår bra får hon trots detta åka hem. Det planeras för en snabb uppföljning i hemmet via ett mobilt stroketeam. Efter insjuknandet hade patienten skrivsvårigheter i en vecka, men var helt återställd vid återbesöket på strokemottagningen.

Internutredning

Det konstateras att en TIA har hanterats polikliniskt på grund av vårdplatsbrist. Patienten hade kunnat få tillbaka strokesymptomen i hemmet och försämras. Patienten var helt återställd på återbesöket och har dessbättre inte fått några men.

Inspektionen för vård och omsorg (IVO) granskar

Patienten har utsatts för en risk för allvarlig vårdskada då strokesymptomen hade kunnat återkomma i hemmet. Som ett led i område nära vårds patientsäkerhetsarbete anmäls händelsen till inspektion för vård och omsorg ( IVO) enligt Lex Maria.

Senast uppdaterad: den 13 april 2023

Läs mer om Lex Maria-ärenden 2023