2023-04-13 Område nära vård

12-årig pojke med nydebuterad diabetes transporteras från vårdcentral i norra länsdelen till barnakuten vid USÖ i föräldrarnas bil. Detta trots att barnets allmäntillstånd och sjukdomstillstånd utgjorde indikation för ambulanstransport.

Internutredning visar

Patientens vitala parametrar och sjukdomstillstånd motiverade ambulanstransport. Verksamhetens rutiner för transport av akut sjuka patienter till annan vårdenhet har reviderats och tydliggjorts för läkargruppen efter det inträffade. Pojken mår bra och har fått behandling för sin diabetes.

Inspektionen för vård och omsorg (IVO) granskar

Patienten har utsatts för en risk för allvarlig vårdskada då en försämring med fara för livet i värsta fall, hade kunnat inträffa under transporten till akutmottagningen. Som ett led i område nära vårds patientsäkerhetsarbete anmäls händelsen till Inspektionen för vård och omsorg (IVO) enligt lex Maria.

Senast uppdaterad: den 13 april 2023

Läs mer om Lex Maria-ärenden 2023