2023-12-21 Verksamhetsområde medicin

En kvinna är inneliggande för vård på grund av andningsbesvär och svullnad i kroppen. Kvinnan får en infart som efter fem dagar orsakat rodnad och inflammation vid instickstället. Odling tas i samband med borttagningen av infarten som visar på växt av bakterier. Patientens ena axel är svullen och gör mycket ont. Odling från axeln visar på samma bakterier som från infarten. Patienten behandlas med antibiotika.

Internutredning

En internutredning visar hur viktigt det är att det finns tydliga riktlinjer kring hantering av infarter och att dessa följs. Rutinen kring hantering av infarter har uppdaterats och förtydligats i syfte att minska risken för upprepande.

Inspektionen för vård och omsorg (IVO) granskar

Händelsen innebar en allvarlig undvikbar vårdskada. Som ett led i regionens patientsäkerhetsarbete görs en anmälan av händelsen till Inspektionen för vård och omsorg (IVO) enligt lex Maria.

Kontakter

Verksamhetschef