2023-12-27 Område nära vård

En man vårdas inneliggande på Geriatriska kliniken, USÖ och ska efter fem dagar opereras. Får under vårdtiden näringsdropp. Vid ankomst till operation uppmärksammas en infekterad infart på armen som det kommer var ifrån. Datummärkning saknas på infarten som antagligen suttit i fem dagar. Ytterligare en infart finns på ena foten, rodnad kring instick. Risk för sepsis och mannen får därför antibiotika i förebyggande syfte.

Internutredning

En internutredning visar hur viktigt det är att det finns tydliga riktlinjer kring hantering av infarter och att dessa följs. Rutinen kring hantering av infarter har uppdaterats och förtydligats i syfte att minska risken för upprepande.

Inspektionen för vård och omsorg (IVO) granskar

Händelsen innebar risk för allvarlig undvikbar vårdskada. Som ett led i regionens patientsäkerhetsarbete görs en anmälan av händelsen till Inspektionen för vård och omsorg (IVO) enligt lex Maria.

Senast uppdaterad: den 27 februari 2024

Läs mer om Lex Maria-ärenden 2023