2023-08-18 Karlskoga lasarett

En ung patient har vårdats på grund av akut och svår tarminflammation som ledde till en operation av tjocktarmen. En operation som enligt riktlinjer skulle ha genomförts tidigare än vad som skedde.

Internutredning

Internutredningen visade att gällande riktlinjer för vården av akut kolit inte har följts. Patienten opererades i ett sent skede efter ankomst till sjukhuset och näringstillförseln var otillfredsställande, vilket är förenat med ökad risk för komplikationer.

Inspektionen för vård och omsorg (IVO) granskar

Patienten har utsatts för en risk för allvarlig vårdskada på grund av försenad kirurgi samt otillräcklig näringstillförsel.

Som ett led i område nära vårds patientsäkerhetsarbete anmäls händelsen till Inspektionen för vård och omsorg (IVO) enligt lex Maria.

Senast uppdaterad: den 21 augusti 2023

Läs mer om Lex Maria-ärenden 2023