2023-04-13 Område nära vård

80-årig man ringer medicinmottagningen i Karlskoga och uppger att han drabbats av talsvårigheter som satte i 5-10 minuter. Istället för att hänvisas till akut vård blir patienten uppsatt på ett extrabesök två dagar senare.

Vid besöket bedöms mannens tillfälliga talsvårigheter ha berott på en misstänkt TIA och utredning startas polikliniskt med datortomografi av hjärnan, långtids-EKG samt undersökning av hjärtat och halskärl.

Utredningen som tyvärr blir försenad visar trångt halskärl på vänster sida som behöver opereras. Patienten genomgår framgångsrik kärloperation cirka en månad efter det akuta insjuknandet.

Internutredningen visar

Patienten borde ha hänvisats till akutmottagningen på grund av symptom som talade för TIA, vilket är något som enligt riktlinjer ska utredas och behandlas skyndsamt och inneliggande på sjukhus. Den försenade TIA-utredningen ledde också till ökad risk att drabbas av en fulminant stroke med permanenta men under denna tid.

Inspektionen för vård och omsorg (IVO) granskar

Patienten har utsatts för en risk för allvarlig vårdskada då strokesymptomen hade kunnat återkomma och eventuellt försämras. Som ett led i Område nära vårds patientsäkerhetsarbete anmäls händelsen till inspektion för vård och omsorg (IVO) enligt Lex Maria.

Senast uppdaterad: den 13 april 2023

Läs mer om Lex Maria-ärenden 2023