2023-12-20 Verksamhetsområde anestesi och intensivvård

Barn som opererats i munnen efter fallskada. På grund av brister i kommunikationen får barnet isglass att äta på uppvakningsavdelningen. Barnet biter så pass hårt i glassen att tänderna destabiliseras och beslut tas om ny operation samma dag. Barnet åker hem under kvällen.

Internutredning

En internutredning visar hur viktigt det är med tydlig kommunikation, att det finns tydlighet kring postoperativa ordinationer och att dessa dokumenteras i anestesijournalen. I syfte att minska risken för upprepande planeras revidering av anestesijournal, med tillägg av förtryckta kategorier som nutrition.

Inspektionen för vård och omsorg (IVO) granskar

Händelsen innebar en allvarlig undvikbar vårdskada. Som ett led i regionens patientsäkerhetsarbete görs en anmälan av händelsen till Inspektionen för vård och omsorg (IVO) enligt lex Maria.

Kontakter

Verksamhetschef